Saturday, July 19, 2008

cerita disebalik JeBon


inilah jebon yang menjadi kegilaan masyarakat

Dipanggil oleh kebanyakkan ialah jebon.nama lainnya cerpelai dan mongoose.apabila geram kat orang,jebon amatlah sesuai digunakan.nama ini adalah keramat.

Mongooses live in Asia, Africa, and southern Europe, as well as some Caribbean islands, where they are introduced species. There are more than thirty species, ranging from one to four feet in length. Some species of mongooses lead predominantly solitary lives, seeking out food only for themselves, while others travel in groups, sharing food among the members of the group. Mongooses mostly feed on insects, crabs, earthworms, lizards, snakes, chickens, and rodents. However, they also eat eggs and carrion. Some species, such as the Indian Mongoos, are popularly used to fight and kill venomous snakes, even king cobras. They are able to do this because of their agility and cunning, and their thick coat, but typically avoid the cobra and have no particular affinity for consuming its meat.

kelakarnya masa aku jaga tok kat hospital aritu.ada makcik nih duduk kat sebelah katil tok aku.masa tu tengah time melawat.so ramai la ahli keluarga aku datang memenuhi ruang katil to.suddenly dalam tengah bising2 tu aku terdengar perkataan jebon.rupa2 nya makcik tu tengah bengang dengan famili dia'kata tadi nak datang....jebon' maybe dia tengok kami semua penuh keliling tok.ader jeles disitu.lagipula time melawat dah nak abis.bengangla kot.

apa2 pun aku rasa terkilan jugak dengan orang zaman sekarang.lebih percaya pada orang lain.ye la sanggup lepas kan penjagaan mak pada orang lain.nasib baik kami semua tak macam tu.aku kagum dengan semua makcik2 aku dan mak.sepanjang tok berada kat hospital,kami tak pernah tinggalkan dia sorang.never ask nurse to help her went to toilet. semua kami yang buat.dua malam aku jaga nenek,banyak mengajar aku.lain entry aku cerita.

1 comment:

Adi Atsauri said...

oghang utagha panggil 'Jebon'
ore kelate panggil 'Bokbong'
kehebatannya - leh lawan ular tedung..