Friday, August 15, 2008

india independence day

kanak2 menyambut kemerdekaan

hari yg best.pagi jumaat yg indah.hari ni cuti.terima kasih india.disebabkan independence day hari ni aku dapat cuti.4 hari cuti include semalam aku ponteng klas petang.tapi esok ader clinical pagi.pergi or tak ek.merdeka kah aku?

happy independence day india.thanks gor giving me a place to study.harapnya,mereka akan biarkan aku merdeka.terfikir pasal merdeka nih,aku masih tertanya2 adakah semua rakyat india ni merdeka.apa maksud merdeka bagi mereka?adakah dengan menyambut kehadiran kemerdekaan ni mereka merdeka.
manual scavenger
2hari yang lepas,aku ada baca outlook sempena kemerdekaan.ada kisah pasal kehidupan seorang wanita nih di suatu area kampung di state yg lain bukan karnataka.bermulanya kehidupan di pagi hari,si ibu menyiapkan kelengkapan anak2 dan si suami.dengan berbekalkan semangat si ibu pergi dari rumah ke rumah dengan bawa kuali besar atas kepala.katanya untuk mengisi hasil kumbahan manusia.kalau kita di malaysia ada indah water.tapi malangnya di kawasan tersebut,memang kemudahan semua tu xder.bayangkan terpaksa menyedok najis dan letak dalam kuali atas kepala.semua rumah kat situ xder drainage yg betul.dalam toilet xda saluran paip atau pun lubang untuk melabur.cumanya mereka just lepas segala2nya dan tutup najis tu dengan abu.aishhh...bila baca kisah tu sedih dan membuatkan aku terpikir.untuk duit semua benda dapat buat.
walaupun hari ni india sambut kemerdekaan tapi masih rakyatnya pemikiran belum lagi merdeka.

31 ogos ni malaysia sambut kemerdekaan.aku di sini.tapi xper aku still sambut kemerdekaan.jangan la ader yg nyanyi lagu negeri mcm tahun lepas.hancus.aku lupa lirik.hehe.

p/s: SELAMAT HARI KEMERDEKAAN

No comments: