Saturday, September 20, 2008

30 ramadhan

pelita ayam tersusun disepanjang jalan rumah tok.terang jalan disuluh pelita yg menjadi rutin seharian sepupu2 ku tatkala berpuasa dikampung.riuh satu petang bile semua bersatu hati mencari minyak tanah untuk dibubuh dalam pelita.che sembunyi minyak tanah takut dicari oleh budak2 kecik.riuh satu kampung.seminggu sebelum raya adalah yg terbest sepanjang setahun.tapi sekarang cuti sekolah pun dah dekat dengan tarikh raya.tahun ni entah apa yg berlaku.pak lang antara pengasas pelita ayam.harapkan tua che memang tak larat nak pasang.bila ada anak2 nih,hidup juga rumah tok.malam2 biler semua berkumpul,pak lang,pak teh dan pak ngah masing2 mengumpulkan mercun yg dibeli.bunyi mercun dari rumah tok.segala macam mercun ada.perghhh aku pun ikut sekaki.hehe.ayah marah beli mercun.tapi adik2 aku sembunyi beli.tapi dah besar ni.tak kot.

sehari sebelum raya.pagi2 lagi lepas subuh,che bangun pegi beli daging.dalam pukul 7,che balik bawa sebabun daging.dari tulang sampai ke isi.sedap.tapi aku kurang makan sangat.tok suka beli banyak daging.dia takut tak cukup.so tok akan suruh che pegi beli daging lagi.ayam pun ada.memandangkan teh xleh makan daging.buluh dah dicantas che 2hari sebelum tu.sama juga dengan daun pisang.so sehari sebelum raya,mak,mak ngah dan tok ambil alih dalam buat lemang.memang riuh satu rumah.lang dan teh siapkan bahan2 buat gulai dan rendang.pak teh dan pak lang sibuk di luar siapkan unggun api dan masak sup tulang.che pulak sibuk cari kayu dengan sepupu2 ku.ayah dan pak ngah.diorang jarang tolong.memang typical lelaki.ishhhh.kdg2 tu tolong juga.aku dan kakak memang tak berubah tugas dari dulu sampai sekarang.buat benda yang sama.potong daging menjadi kepakaran aku dan kakak.dah bosan.tapi wat camna dah memang dicop didahi kena buat benda tu.kalu tak pun jadi pengasuh.aku lebih rela tolong didapur.hehehe.penat kalu puasa di rumah tok.dari pagi sampai malam tak rehat.nak curi tidur pun takut.aku tidur dengan kakak,che dan tok.so kalu aku dan kakak tak bangun lagi dalam jam 7.che akan runtuhkan kelambu kami.jahat giler kot.dah lali che.aku dan kakak tidur juga sampaila tok membebel.aku dan kakak bangun.tapi aku lagi liat.sibuk jugak hari tu.aku takkan banyak cakap dengan tok sebabnya dia moody time tuh.selalunya.dia penat agaknya.asyik melenting jer.

tahun ni mungkin ada perbezaan.aku menanti pembaharuan itu.sedih juga.tok tak sehat lagi.6hb oct tok dah kena buat radiotherapy dan chemotherapy.mungkin tok di hospital time tu.beberapa hari yang lepas aku call rumah tok.cakap dengan che.che cakap aku balik esok boleh amik alih jaga tok pulak.mungkin che sudah penat.mungkin aku kena jaga tok.aku tak kisah kalu kena jaga di hospital.aku dah janji dengan mak dan ayah,kali ni balik untuk diorang pulak.harapan aku untuk mengembirakan orang di sekeliling.





p/s:aku tak sabar nak balik raya ni.27hb ni.rasa malas nak amik exam practical.exam theori yg lalu,entah lulus or gagal.

No comments: